the greatest showman [recenze]

25. dubna 2018 v 20:41 | Kim Lula |  reviews

Nedávno mi jedno z mých milovaných dětí, Majo, předhodilo tuhle tento muzikál a nenápadně mi doporučilo se na něj podívat. A já jako hodná matka samozřejmě nemohla říci ne. Muzikál mě nadchnul, a proto jsem se rozhodla napsat na něj něco jako recenzi, která bude spíš chabě se za profesionalitu maskující dojmy a diplomaticky vyjádřené záchvaty fangirlingu.

The greatest showman (neboli Největší showman) je muzikál, který vznikl na základě kdysi reálně žijícího charakteru. Inspirace ze života Phinease Taylora Barnuma, zakladatele cirkusu Ringling Bros. and Barnum & Bailey dala vzniknout vskutku pozoruhodnému kousku.

Příběh se točí okolo P. T. Barnuma, chudého otrhaného chlapce, který sní o hvězdném úspěchu. Přestože na počátku své cesty nemá takřka nic, a kvůli půjčce z banky neváhá použít lež. Zprvu zdánlivě nevýhodná koupě muzea se záhy stává prvním krokem ke slávě, a to ve chvíli, kdy se Barnum rozhodne muzeum přetvořit na cirkus, v němž budou vystupovat vyvrhelové společnosti (vesměs pro svá zohyzdění či jiné odlišnosti, kvůli kterým je společnost odmítá přijmout). Ti pak v cirkusu nalézají nejen nadšení publika, ale také útočiště a domov.

Související obrázek

Muzikál má s reálným podkladem společného jen pramálo, příběh je silně zveličovaný a nadnesený, děj se zdá až pohádkově ideální a prostý, navíc obohacený o romantické zápletky mezi jednotlivými protagonisty. S životopisným filmem se míjí obloukem, nicméně to bylo pravděpodobně záměrem už ve chvíli, kdy se původní nápad životopisného filmu proměnil v muzikál - díky čemuž se taky stal terčem útoku a zesměšňování od různých kritiků.

V mých očích má muzikál opravdu kouzlo, a přestože se děj zdá být až směšně jednoduchý, stačí se dívat mezi řádky, aby si divák uvědomil mnoho detailů, které poukazují na problémy lidské společnosti tehdejší i dnešní. Myslím si, že člověk už zcela ignoruje jakékoli náznaky toho, že je se světem něco špatně, ačkoli je v potaz, zda účelově nebo zcela nevědomě. Proto nejspíš málokdo ocení či alespoň postřehne oněch "poselství", které v sobě muzikál nese. Muzikál poté vrcholí až ideální myšlenkou, kdy protagonista procitne ze své zaslepenosti způsobené slávou a úspěchem, a uvědomí si opravdové hodnoty života.

Osobně bych vyzvedla hudební záštitu muzikálu - co se týče hudby, jsem poměrně vybíravý jedinec, musím ale říct, že hudba tohoto kousku mě nadchla, a to od samého začátku až do konce celého snímku. Jednotlivé skladby jsou úchvatné jak hudebním podkladem, tak textem, mají v sobě energii a celkově přinášejí divákovi opravdový zážitek. V podstatě není nic, co bych mohla po hudební stránce jakkoli vytknout - snad jen hrozící vyplutí jedněch objemných vnad z těsného korzetu - nicméně vlny, které zmíněná část těla během tance předváděla, byly svým způsobem silně fascinující.

Výsledek obrázku pro the greatest showman anne and philip gif
Jak už jsem zmínila, zastoupená byla i romantická složka - a to mezi Barnumem a jeho ženou, a poté mezi Philipem, kterého Barnum naverboval do svých služeb, a mladou akrobatkou tmavší pleti. U obou párů je silně vnímán rozdíl společenské vrstvy, a to především díky přístupu okolí a nejbližší rodiny. Zdánlivý románek se odehrává i mezi Barnumem a operní zpěvačkou, nicméně po pozornějším nahlédnutí na věc (u všímavějších jedinců), a posléze i během vyvrcholení děje (u méně vnímavějších jedinců) je patrné, že Barnumovo okouzlení touto ženou je čistě platonické a postrádá jakýkoli erotický podtext.

Herecké obsazení bylo jednoduše kouzelné. Jak protagonisté, tak vedlejší postavy byly poměrně výrazné, a přestože mnohé posavy neměly ve filmu čas ani prostor k tomu, se projevit, svou roli zahráli dobře a dokázaly na sebe upoutat pozornost - když už ne jako charaktery, tak alespoň jako součást představení (ano, Lula jednoduše musí vyzvednout onu bledou bytůstku celou v bílém, která jí naprosto učarovala). Postav v tomto snímku bylo hodně, přestože hodně z nich obstarávalo svým výskytem pouze kulisy, a tak je zde všechny zmiňovat nebudu a zaměřím se jen na dvě z nich.

Hugh Jackman je skvělý herec, o čemž nás samozřejmě přesvědčil jako protagonista v X-man filmech a jiných jejich odrůdách. I bez adamantiových drápů (ale bez kotletek to prostě nejde!) dokáže být tento člověk okouzlující - a jako bonus: zpívající Wolverine s cylindrem na hlavě je podívaná k nezaplacení.
Výsledek obrázku pro the greatest showman barnum gif

Související obrázekZac Efron na mě taky slušně poslal karmu za to, že se mi nikdy nelíbil, ani jako osoba, ani jako herec, ani jako postava, kterou stvárňoval. V tomto muzikálu mě ohromil, jak svým hlasem, tak těma jeho uplakaně vypadajícíma očima. Že je to dobrý herec, o tom není pochyb, a tuhle roli zahrál jednoduše skvěle.

Abych to shrnula - muzikál je poměrně oddechová záležitost, je milý a myslím, že žádného diváka, který neočekává životopisný dokument, toto dílo nijak zklamat nemůže. Proto mohu The greatest showman jedině doporučit především lidem, kteří mají v oblibě dobrou hudbu a ohromující speciální efekty, ale také těm, kteří upřednostní něco nenáročného před akčním nebo přespříliš filozofickým počinem.

gifs by: 1; 2; 3